poniedziałek, 12 października 2009

10 wskazówek dla nauczyciela wprowadzającego ucznia w świat mapy

  1. Zrób wszystko, aby uczeń nie bał się mapy. Kłopoty z mapą biorą się w dużym stoniu z lęku. Praca z mapą rozpoczyna się od treści typowo matematycznych (skala, siatka kartograficzna, współrzędne geograficzne, poziomica, wysokości: bezwzględna oraz względna). To nie wszystkim łatwo przychodzi.
  2. Pokaż swoim podopiecznym ile zabaw, gier planszowych i komputerowych (chociażby strategicznych) wiąże się z mapą.
  3. Pomimo, że mapa jest obrazem przestrzeni geograficznej przedstawionym na płaszczyźnie, to wyraża się ona trójwymiarową rzeczywistość. Naucz ucznia widzieć trzeci wymiar mapy.




  4. Przetwarzaj mapę na opis słowny oraz na inne formy graficznej prezentacji (w tym: profile, przekroje, panoramy, obrazy trójwymiarowe).
  5. Pamiętaj mapa nie jest obrazem dla oka, ale przede wszystkim dla rozumu. Ucząc dziecko czytania mapy, nie ograniczaj go jedynie do odszukiwania obiektów geograficznych. Naucz go interpretacji treści mapy tak, by mógł wyciągać wnioski przyczynowo-skutkowe oraz dostrzegać zależności pomiędzy komponentami środowiska geograficznego.
  6. Naucz ucznia ożywiać mapę: "myślowo zasiedlać ją istotami żywymi i napełniać ruchem właściwym dla przedstawianej na mapie rzeczywistości przyrodniczo-społeczno-gospodarczo-kulturowej."
  7. Obcowanie z żywą rzeczywistością geograficzną jest doskonałym miejscem do poznawania elementów topograficznych mapy. Kiedy wybierasz się w teren ze swymi uczniami nie zapomnij zabrać ze sobą mapy!
  8. Uświadom uczniów, jak znajomość mapy może im pomóc w przyszłości. Pokaż, że turystyka górska, zwiedzanie miasta, korzystanie z map zamieszczonych w atlasach samochodowych oraz w środkach komunikacji miejskiej, oglądanie prognozy pogody i mnóstwo innych sytuacji życiowych wymagać będzie od nich opanowania sztuki czytania mapy.
  9. Zachęcaj uczniów do nauki innych przedmiotów, które ułatwią im proces czytania mapy. Tymi przedmiotami są przede wszystkim matematyka i historia. Miej zatem stały kontakt z nauczycielami tych przedmiotów - wskazane jest wiedzieć, które treści są przez nich realizowane.
  10. Uczniowie chcą mieć do czynienia z nauczycielem geografii dobrze przygotowanym merytorycznie i metodycznie, posługującym się najnowszymi osiągnięciami technologii informacji. Staraj się zatem ustawicznie dokształcać w tych dziedzinach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz