piątek, 14 października 2011

"Jeśli ludzkość ma przetrwać, będzie nam potrzebny zasadniczo nowy sposób myślenia" Albert Einstein


„Opracowując własny warsztat pracy każdy nauczyciel musi zwrócić uwagę na fakt, że przyszłość w jaką kroczy nasz wychowanek będzie inna od teraźniejszości...
Nasi uczniowie z pewnością zetkną się z jeszcze trudniejszymi problemami niż my. To, czego się obecnie oczekuje od przyszłych pokoleń to przede wszystkim zdolność kreowania pomysłów, rozwiązywania trudnych problemów i szybkość w podejmowaniu decyzji. Krytyczne czy też logiczne rozumowanie, wrodzona inteligencja już nie wystarczają – niezbędne jest myślenie twórcze. Realia współczesnego świata wymagają nie tylko posiadania określonej wiedzy na dany temat, ale stworzenia pewnej wizji, określenia celów, zaplanowania strategii działania, przewidywania skutków i dostrzegania alternatywnych rozwiązań.”

„Nie jest dobrze kiedy przyjęta przez nauczyciela strategia kształcenia obliczona jest na nauczanie młodych ludzi robienia wszystkiego w jeden, jedynie słuszny sposób. Nastawienie na jedną słuszną odpowiedź wrasta głęboko w nasze myślenie. Może się ono sprawdzać w odniesieniu do niektórych zadań matematycznych, gdzie rzeczywiście istnieje tylko jedna prawidłowa odpowiedź. Problem w tym, że większa część życia nie wygląda w ten sposób. Życie jest wieloznaczne. Jest wiele dobrych odpowiedzi; wszystko zależy od tego, czego się szuka. Ale jeśli sądzisz, że jest tylko jedna prawidłowa odpowiedź, znalazłszy jedną przestaniesz szukać innych.”   

Przekładając powyższe myśli na grunt konkretu ...
Oto zadanie dydaktyczne, które znalazłem w podręczniku mojej córki, uczęszczającej do 2 klasy szkoły podstawowej.

Dlaczego jesień maluje świat na złoto?
Użyj wyobraźni i napisz taką odpowiedź, jakiej nikt jeszcze nie napisał.

Ciekawa propozycja, prawda? A może, od czasu do czasu, właśnie w tym duchu obierać strategię kształcenia... Sądzę, że warto spróbować ;)

Podsumowując...
W procesie nauczania-uczenia się ważne jest rozpoczęcie każdego działania od określenia celu. W zależności od postawionych celów, inaczej wyglądać będzie dobór strategii. "Ja doszedłem do wniosku - mówi prof. Mitchel Resnick - że celem edukacji powinno być wykształcenie kreatywnych myślicieli. W dzisiejszym społeczeństwie mniej przecież chodzi o to, co i ile człowiek wie, ale o to, czy myśli twórczo, czy potrafi znajdować nowe rozwiązania w nowych sytuacjach..." [za: FOCUS - wrzesień 2011: 32-34]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz