
"Osiągnięcie umiejętności okazać się może łatwiejsze, kiedy nauczyciel będzie się kierować zasadą, którą można byłoby nazwać zasadą "cztery zet". Obok zainteresowania, zadowolenia (wywołanego pozytywną motywacją do dalszego uczenia się) i zaskoczenia (oczywiście pozytywnego), nauczyciel winien dokonać wszelkich starań, aby zaktywizować swych podopiecznych."
"Należy zwrócić uwagę na fakt, że metoda wraz z celami kształcenia, formami pracy, środkami i pomocami dydaktycznymi, tworzy strategię nauczania-uczenia się. Z kolei na metodę składa się szereg zabiegów organizacyjno-dydaktycznych noszących nazwę technik kształcenia. W tym miejscu wyłania się problem, czy propozycje "metod", jakie oferuje większość współczesnych publikacji z zakresu metodyki, rzeczywiście są metodami. Czy może mamy do czynienia z technikami kształcenia, bądź formami pracy? Tę wątpliwość spróbujemy rozwiać w dalszej części niniejszego opracowania."
"O ile metody nauczania-uczenia się dotyczą systemu czynności nauczyciela i uczniów, o tyle formy kształcenia określają między innymi w jaki sposób praca jest rozdzielana wśród uczniów. (...) Ze względu na liczebność uczniów forma kształcenia może przybrać postać pracy: indywidualnej, grupowej, zespołowej oraz zbiorowej. (...) Przykładem złożonej formy organizacyjnej pracy uczniów jest: śnieżna kula (inne nazwy: kłębek, pajęczynka), (...) "metoda 66" i "metoda 635" (...) Jeszcze inną, jakże specyficzną formą pracy jest "technika JIGSAW"."
"(...) termin aktywny odnosi się do osoby (np. AKTYWNY UCZEŃ), natomiast aktywizację przypisać należy wszystkim działaniom, środkom i przedmiotom, które tę aktywność wywołują (w tym METODA AKTYWIZUJĄCA). Błędne zatem jest używanie określenia metoda aktywna."
"Technika kształcenia stanowi fragment metody. Stosowana jest w realizacji poszczególnych etapów procesu kształcenia w ramach danej metody. Można by rzec, że są to "chwyty metodyczne", którymi posługuje się nauczyciel, aby osiągnąć zamierzone cele cząstkowe. Technika kształcenia zazwyczaj dotyczy:
- gromadzenia informacji (np.: burza mózgów, dywanik pomysłów, fabryka pomysłów),
- uporządkowania informacji, np. według ich rangi (np.: poker kryterialny, diamentowy ranking, piramida priorytetów, kosz i walizeczka),
- oceny różnych sytuacji problemowych (np.: technika trójkąta, drzewko decyzyjne, za i przeciw, róża diagnostyczna, analiza SWOT),
- graficznego przedstawiania informacji (np.: mapa mentalna, rybi szkielet, linia czasu),
- graficznego przetwarzania poznawanych treści (np.: piktogramy, wizualizacja, collage),
- artystycznego, sugestywnego wyrażania poznawanych treści (np.: odgrywanie ról, drama)."
"(...) każda metoda w zależności od tego jak ją zastosujemy może aktywizować ucznia lub czynić go pasywnym..."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz