poniedziałek, 9 listopada 2009

Czyniki rozmieszczenia ludności - propozycja metodyczna...

Oto prezentacja, którą można wykorzystać realizując temat...



wtorek, 3 listopada 2009

Zasady stosowania liczb na lekcjach geografii

  1. Każda liczba musi mieć jasno określony cel i winna być ściśle związana z treścią nauczania. Bądź przekonany, że liczby które wykorzystasz na lekcji będą naprawdę potrzebne uczniom w osiągnięciu obranych celów.
  2. Nie nadużywaj materiału statystycznego. Zasób liczb użytych na lekcji może być duży tylko wtedy, gdy stanowią one materiał dokumentacyjny dla pewnych faktów bądź stwierdzeń, kiedy stają się podstawą rozumowania, wyprowadzania twierdzeń bądź wniosków.
  3. Nie wszystkie z używanych liczb muszą być zapamiętane przez ucznia. Wielkości, które uczeń ma zapamiętać, tzw. "liczby wzorcowe", stanowić mają podstawę odniesienia dla liczb nowych.. Służą tym samym ocenie poznawanych faktów (np:. wysokość najwyższego szczytu Polski, liczba ludności Polski, obwód Ziemi, itp.)
  4. Wprowadzając nowe liczby stale porównuj ze znaną uczniom grupą liczb wzorcowych lub innymi wcześniej poznanymi wartościami.
  5. Wielkości, które uczeń ma zapamiętać powinny być podane w formie sprzyjającej percepcji. W zredagowanym przez siebie tekście, bądź w stworzonej tabeli możesz je wyróżnić stosując np. "Ctrl B".